Singapore sommer 2018

For første gang skal vi øst på i sommerferien. Turen går til Singapore og Thailand, så det er en kombination af storby ferie og dase/strand ferie.

Vi havde været tidlige ude og købt forholdsvis billige flybilletterne. Vi gav 20.000 kr. for at flyve direkte til Singapore og videre til Ko Samui og retur med Singapore Airlines. Derfor fik vi også de allerbagerste sæder, så vi var lidt spændte på hvordan den 12 timer lange flyvetur ville gå.

Det gik heldigvis godt. Der var ikke så meget støj og vibrationer, som vi havde frygtet, og servicen var rigtig god – så stor ros til Singapore Airlines og flybesætningen.

Vi landede i Singapore kl. 6 og røg hurtig igennem emigrationen og ud til en taxa som i løbet af 20 min. havde kørt os til vores hotel (i øsende regnvejr).

Vores hotel – Parkroyal on Beach Road – ligger i et roligt kvarter kun omgivet af få højhuse. Der er 5-10 min. gang til de nærmeste metrostationer hvorfra der er 10 min. til marinaen og den dyre shoppegade Orchard Road.

Hotellets poolområde har udsigt til to af Singapores varetegn; Singapore Flyer, som er et kæmpe pariserhjul og Singapores svar på London Eye samt prestige hotellet Marina Bay Sands.

Udsigt fra Parkroyal med Singapore Flyer og Marina Bay Sands

Vi havde booket to Orchid Club Premium værelser og de gav adgang til prioriteret check in, fri adgang til lounge med drinks og snacks, morgenmad og 2 stk vasketøj per person per dag. Det var en god pakke, som vi benyttede os meget af. Værelserne er store og har tilstrækkelig med fralægningsplads til tøj.

Hotellets morgenmadsbuffet er helt på højde med Hiltons berømte morgenmadsbuffet med tilføjelser af nogle østlige specialiteter, som vi også fik prøvet hen over vores ophold.

Hotellet havde et forholdsvist stort fitness rum, som ikke kun var forbeholdt gæster og det lå i forbindelse med hotellets pool og spa. Der var også enkelte fitness hold som fandt sted på flydende madrasser i poolen. Maria og Cecilie deltog på et hold hvor de fik brug for alle deres fitness og gymnastik kundskaber for at kunne holde balancen og udføre de forskellige øvelser.

Maria og Cecilie prøver kræfter med flydende fitness

Vi købte et 3-dages kort til metroen, som vi brugte flittigt. Metroen var effektiv til at komme rundt med og den var ren, havde air condition og var sjældent fyldt.

Første dag mødtes vi med Thomas, som Jesper arbejdede sammen med for 20 år siden. Thomas har boet i Singapore de sidste 3-4 år og han gav os en kort introduktion til Singapore som er en by, en ø og et land. Han tog os med til Singapore City Gallery, hvor der står en model over hele øen med gengivelse af de fleste bygninger.

Model over Singapore, Singapore City Gallery

Singapore er på størrelse med Bornholm og har en befolkning som Danmark, så befolkningstætheden er høj.  Højhuse bliver revet ned etage for etage, da det er ikke muligt at sprænge dem på grund af tætheden i byen. Og nye højhuse skyder op hvor de gamle lå. Havneterminalerne etableres på ny-indvundet land, ligger der i 20 år til alt har sat sig og flyttes derefter til et nyt ny-indvundet område. På det tidligere terminalområde bygges så højhuse.

Vi fik gået en del rundt i byen og Singapore virker som et velorganiseret land, hvor respekt og orden står højt på listen. Og til trods for at der stort set ikke ligger affald på gader eller metro, så er det næsten ikke til at opdrive en skraldespand. Vi så også meget lidt til politi og ordensmagten.

Det overraskede os lidt at mange restauranter er lukket allerede kl. 22. Vi havde nok forventet at man spiste sent men det er tilsyneladende ikke tilfældet.

Ved siden af marinaen ligger Gardens by the Bay som vi besøgte nogle gange for at opleve de imponerende “super træer”, som man har skabt for at profilere Singapore som et eksempel på hvordan storby og natur kan forenes. I følge wikipidia er Gardens by the Bay “en edutainment-style naturpark med fokus på botanik, biodiversitet og green-tech”. Supertræerne er kæmpe konstruktioner som huser tusindevis af planter. De genanvender vand, indvinder solenergi og meget mere. Der er en restaurant i toppen af det største træ og der er en gangbro mellem flere af de andre træer. Om aftenen har træerne lys og der er to lysshow hver aften. Det var mægtig flot at se parken både om dagen og om aftenen. Selve lysshowet var måske ikke så imponerende eller måske var vores forventninger bare for høje. Der er også to kæmpe drivhuse (ala Randers regnskov) med henholdsvis blomster og regnskov som vi dog sprang over.

Det var gratis at komme ind i parken men der var entre for at komme op i restauranten, op på gangbroen og i drivhusene.

Gardens by the Bay med supertræer

Gardens by the Bay med lysshow

Vi besøgte også Marina Bay Sands flere gange. Marina Bay Sands er et kæmpe hotel- og shopping kompleks, der er bygget for at trække flere turister til Singapore. Det er et prestige projekt som er finansieret og ejet af Las Vegas interesser og det er man ikke i tvivl om når man kommer inden for. Alt er lavet for at imponere. Fra de tre store hotel bygninger, som holder en 300 meter lang platform med bar, swimmingpool og restauranter på toppen, til de talrige luksusbutikker og 80 restauranter i selve centret. Et interessant sted med mange spændende restauranter og gode shoppingmuligheder hvis man har pungen til det.

Marina Bay Sands. Alle konstruktioner har rundinger så det er ikke en fejl på billedet.

Den første gang vi var i Marina Bay Sands var på Singapores nationaldag, hvor man fejrede Singapores 53. års fødselsdag som selvstændig nation. Det skulle fejres med parader og opvisning af flåde- og luftvåben om aftenen i marinaen og flere steder var reserveret til “lukkede kredse”. Et sted var forbeholdt ‘Ferrari owners club’ og vi kom tilfældigvis forbi da de sidste biler var på vej ned i parkeringskælderen.

Ferrari Owners Club på vej. Ulla finder vist bilerne interessante.

Folk tog plads langs marinaen mere end 4 timer før det hele startede, så vi tænkte at det nok var bedst at holde sig væk om aftenen og så forsøge at se det fra vores poolområde.

Fra poolområdet kunne vi se helikoptere med faldsskærmsudspringere og flag og luftvåbnet lavede  overflyvninger med forskellige flyvere. Vi kunne desværre ikke se fyrværkeriet direkte på grund af et højhus, men bygningens meget farverige glorie viste at det var der.

Helikopter formation over marinaen.

Singapores nationaldag fejres med stor fyrværkeri - desværre bag højhuse.

Singapores nationaldag fejres med stor fyrværkeri – desværre bag højhuse.

Når man er på storbysferie så betyder det som regel at der er mulighed for at dyrke pigernes shopping interesser. Og det var der rig mulighed for på Orchard Road som er en 2,2 km lange gade, hvor fler-etagers indkøbscentre ligger side om side. Selv pigerne orkede ikke at tage dem alle. Men vi fik dog gjort en del shopping og det var ikke kun pigerne som brugte penge. Vi fik købt en del sportstøj og tøj og andre produkter som man ikke kan leve uden. Det var måske ikke meget billigere end i Danmark men udvalget var stort og så kan man få momsen (7%) retur i lufthavnen, hvis man ellers husker at gøre det inden man checker bagagen ind, da det kan være at man skal fremvise de købte artikler.

Der er kamp om opmærksomheden på Orchard Road.

Fredag tog vi en tur ud på Sentosa, som er en ø, der er halvt forlystelsespark og halvt luksusområde for de velhavende. Vi tog en tovbane derud og fik et godt overblik over forlystelsesdelen med små ferie resorts og forlystelsesparker i bedste amerikanske stil. Vi gik en tur rundt i regnskoven og langs stranden, hvor man kunne se mange store fragt- og tankskibe som lå op ankret lige uden for stranden. De lå næppe i den anden enden af øen, hvor der bl.a. er en marina og to golfbaner.

Den vestlige strand på Sentosa har udsigt til mange store skibe.

Singapore er også kendetegnet ved at have en masse hawker markeder (en slags food court eller en samling stande som tilbyder et hav af lokale retter). Vi så bl.a. Amoy Street Food Centre, der er et 2 etagers marked med mere end 50 forskellige stande. Og som vi efterfølgende fandt ud af så har 6 af standene været nævnt i Michelin guiden, så de er åbenbart ikke uden evner. Det var dog lidt for eksotisk til de nyankomne danske maver og vi turde ikke sætte resten af ferien på spil, så vi spiste på mere etablerede steder.

Her er et udpluk af de restauranter som vi har besøgt og som vi kan anbefale:

Pizza Express, er en pæn hverdagsrestaurant kæde – ikke fast food – hvor vi delte nogle gode, sprøde pizzaer bl.a. en cabonara (som pasta retten). Den var overraskende god.

The Bird Southern Table & Bar (i Marina Bay Sands) er en restaurant med rødder i de amerikanske sydstater. Langtidsstegt kylling samt cocktails er deres specialiteter.

Punjab Grill (i Marina Bay Sands) er en autentisk indisk restaurant. Der var ihvertfald mange indiske familier som spiste der. Betjeningen var lidt rodet men maden fejlede intet.

Trapizza (Sentosa island). Direkte til stranden på Sentosa hvor vi fik slukket tørsten på en varm dag. Vi delte også et par stenovnspizzaer så vores energiniveau kom på plads.

Søndag formiddag gik turen videre til Koh Tao (fly fra Singapore til Koh Samui og derfra 2 timer med færge til Koh Tao). Glæd dig til vores “postkort” fra Koh Tao.

Lidt billeder fra vores Singapore tur:

Poolområdet ved Parkroyal on Beach Road

De sidste drinks ved poolen

Pigerne har fundet rytmen

Vi har vist metroen for os selv - og der er ingen svineri her.

Vi har vist metroen for os selv – og der er ingen svineri her.

Folk samles i marinaen mange timer før fejringen af nationaldagen.

Marinaen ved aftentid.

Gardens by the Bay ved aftentid.

Folk strømmer tilbage fra aftenens første lysshow.

Udsigt til Singapore Flyer fra gangbroen til Gardens by the Bay.

Singapore Flyer ved aftentid.

Gardens by the Bay og Marina Bay Sands.

Marina Bay Sands krummer meget når man først kommer tæt på.

Bag glasfacaden til shoppingdelen af Marina Bay Sands.

Udsigten fra tovbanen over Sentosa og downtown Singapore.