Mallorca 2019

I år gik sommerferien til det fantastiske Mallorca, hvor vi nød livet ved flotte strande og egen pool. Vi spiste tapas, drak sangria, kørte i bjergene og løb langs vandet. Og vigtigst af alt så slappede vi bare af.

Vi havde valgt at dele vores 14 dage op så det blev til fire dages ”storbys” ferie, efterfulgt af fem dage på landet i eget hus med pool og de sidste fem dage blev brugt på et lille spahotel.

De fire første dag havde vi lejet en lejlighed i den gamle bydel af Palma. Lejligheden var en del af et mindre hotel, Ramon Llull House, der bestod af 4-5 lejligheder. Selvom vi skulle igennem en fælles garage for at komme ind i lejligheden, så var placeringen fænomenal med gåafstand til alt i den centrale del af Palma og stranden.

Ramon Llull med indgang igennem garagen

Lejligheden var i to plan med et stort soveværelse, kæmpe badeværelse og en fransk altan mod en lukket gård der også hørte til lejligheden. I (på) nederste plan var der en stor stue med et køkken og et værelse med adgang til eget bad og toilet samt udgang til en lukkede gård. Der var ikke mange vinduer, så det var ikke begrænset med sollys der kom ind i lejligheden. Det var selvfølgelig med til at holde temperaturen nede indenfor, så de mange airconditionanlæg ikke skulle arbejde så hårdt.

Soveværelset i Ramon Llull

Da vi ankom til hotellet kl. 10, var vi super heldige med at få vores lejlighed med det samme. Efter at vi havde pakket ud og spist en ekstra omgang morgenmad på en lille cafe ved siden af lejligheden, begyndte vores jagt på nogle af de småting, som vi manglede, og som nogle af os havde glemt…

F.eks. havde Jesper ikke valgt at pakke sit badetøj af uvisse årsager, hvem tager sydpå uden badebukser? Derudover havde Maria ødelagt sin iPhone dagen før, men det var der heldigvis hurtigt styr på.

Vores dage i Palma startede som regel med en løbetur langs vandet efterfulgt af morgenmad i lejligheden. Derudover nåede vi også ned på den lokale strand et par gange, hvor der var mulighed for at blive afkølet i det dejlige vand og sole sig på det fine sand.

Løbetur langs vandet i Palma

Om lørdagen tog vi det gamle el-tog fra 1907 til bjergbyen Soller. Der var begrænsede afgange og man kunne ikke bestille billetter i forvejen, så vi måtte bare dukker op på stationen i Palma og håbe på at vi kunne få fire billetter.

Toget i Soller

Soller er en lille bjergby ca. en time fra Palma og den består stort set kun af et torv med cafeer og er kendt for sin is. Derudover går der en gammel el-sporvogn ned til Port de Soller, som er en lille havneby. Langt de fleste turister tager turen fra torvet og ned til havnebyen, hvor der både er en flot strand og fyldte med restauranter.

Strandpromenaden i Port de Soller

Vi spiste en fantastisk frokost på restaurant SaBarca, som vi bestemt kan anbefale. På restauranten blev Ulla og Jesper bekendt med en mallorcansk vin, Twenty Twelve Pink, som har vundet prisen, som den bedste spanske rosé. Vi fik ikke smagt den, men resten af ferien var vi på jagt efter den.

Resten af tiden i Palma gik med at se byen og besøge diverse cafeer og restauranter. Ulla og Jesper fik smagt på talrige sangria’er og vi fik alle spist en hel del tapas. I området vest for katedralen fandt vi mange restauranter, og efter udseende at dømme af forskellige kvalitet. Vi spiste bl.a. tapas i en kælderrestaurant der hedder Tinto, og den sidste aften spiste vi på Koa, der var et steakhouse og en blanding af det spanske og japanske køkken. Restauranten var lidt dyre end gennemsnittet, men maden var bestemt pengene værd. Vi fik en regning på 162 Euro for tre retter og en del drikkevarer.

Skilte i vegansk restaurant i Palma

I løbet af vores fire dage i Palma nåede pigerne at få et særligt forhold til kakerlakker, som vi fik besøg af op til flere gange. Det var nogle overraskende store kryb som krævede mere end ét slag med en plastikflaske før de døde. Derfor var der også ekstra opmærksomhed på de store insekter på resten af ferien. Det skal siges at vi på hele ferien stødte på omkring 10 kakerlakker i alt og størstedelen måtte ”desværre” lade livet.

Mandag tog vi afsked med lejligheden i Palma og kørte ud til lufthavnen, hvor vi skulle hente vores lejebil, en dejlig Rang Rover Evoque. Selvom det var en mellemstor SUV, så fik vi med nød og næppe klemt vores fire kufferter ind i bagagerummet, sikkert et tegn på at vi havde pakket for meget til ferien.

Vores næste stop var et lille hus i Porto Cristo på østkysten, men da vi først skulle tjekke ind senere på eftermiddagen, havde vi lige tid til at opsøge en strand ved Puerto Portals nær Palma, som angiveligt var på listen over de bedste strande på Mallorca. Stranden hedder vistnok Cala Portals Nous eller Playa d’Oratori men var ikke så nem at finde. Først endte vi et lukket beboelsesområder hvorfra man ikke kunne komme ned på stranden. Derefter kørte vi lidt tilbage før vi fandt ud af at parkere på en stor parkeringplads som et stor vandland også brugte. Med lidt fakter og gloser fandt vi ud af hvordan vi kunne betale for parkeringen i den opstillede automat og derefter havde vi en times tid til at køle af i det klare vand på den lille strand hvor flere skoleklasser og var i vandet. Tror nok at vi skulle have været på den anden side af havnen (mod øst), hvor stranden ser større ud.

Cala Portals Nous

Fremme i Porto Cristo ventede et stort huse med egen pool, to soveværelser, et badeværelse, et ekstra toilet, et køkken og en stue. Dertil hørte også en stor overdækket terrasse lige ud til poolen.

"Vores" finca i Porto Cristo
“Vores” finca i Porto Cristo

De fleste morgener i Porto Cristo startede med en løbetur for Ulla og Jesper og derefter en tur i pool’en mens pigerne sov lidt længere. Morgenmaden blev indtaget på terrassen og så var det ellers pool tid.

Løbeskoene damper af efter morgenens løbetur

Størstedelen af vores tid i Porto Cristo blev brugt ved poolen med vores medbragte badedyr som var købt på Santorini et par år før. Derudover blev der også suppleret med ekstra badedyr under et besøg til Cala Millor, endnu en strand der stod på listen over de bedste på Mallorca. Dog måtte vi konstatere at billederne på internettet var langt fra den virkelige verden, og besøget blev derfor ganske kort. Der var gnaskevist mange mennesker men vandt var ikke så klart og der var en del sten/klipper i vandet.

Cala Millor

Der var andre strande som til gengæld levede op til forventningerne. Vi besøgte den lille strand Cala Aguila som ligger klemt inde mellem to skrænter med ferieboliger på begge sider. det var fint men varmt sand, der var en lille restaurant, toiletter, bruse faciliteter og udlejning af stoler og parasoler (alt optaget da vi kom). Vandet var super lækkert. Krystalklart og varmt med lækker sandbund. Standen var kun 5-6 km fra vores hus så vi var forbi et par gange.

Cala Aguila

I vores jagt på at besøge de smukkeste strande på Mallorca så kørte vi en dag mod Santanyi, hvor Calo des Moro skulle være en “hemmelige” strand, som alle kender. Det skulle være svært fremkommelig og derfor ikke for børn eller svagtgående. Man skal parkere 1-2 km fra selve stranden, går igennem et boligområde før man skal igennem en mindre skov og klatre ned af skrænter for at nå frem.

Endelig fremme ved Calo des Moro

Men det var turen værd. Allerede da vi kom igennem skovområdet og ud til klippekanten kunne vi se den smukke, lille bugt med det mest fantastiske krystalklare vand. Selvom der næsten ingen strand var og at det ikke var så nemt at nå frem til så mødte vi mange med småbørn og store badedyr. Der var også masser af “Instagrammere” som skulle have deres obligatoriske selfies. Så alt i alt et temmelig overrendt sted. Vi fandt et lille område mellem nogle klipper hvor vi kunne lægge vores håndklæder så vi kunne komme ud i vandet.

Calo des Moro

En eftermiddag fik vi besøg af Jespers kollega Kenneth og hans familie. Kort før ferien fandt vi tilfældigvis ud af at de også skulle til Mallorca i samme periode og faktisk kun boede 5 km fra vores feriebolig. Så vi hygge ved pool’en og havde gang i grillen og rødvinen.

Der var heldigvis ingen kakerlakker i huset men vi havde besøg af en enkelt hus gekko som for det meste helst ville være uden for.

Efter 5 gode dage i Porto Cristo pakkede vi sammen og kørte mod Alcudia. Ikke den (over)turistede del med store hoteller men den gamle bydel som ligger bag bymuren og er lukket for trafik.

Old town Alcudia

Vi havde booket to værelser på hotel FORUM, som er et lille boutique & spa hotel med 16 værelser. Det ligger midt i den gamle bydel i en gammel, traditionel bygning. Selve hotellet er etableret i 2018 og holdt i meget lyse og venlige farver med alt hvad der høre sig et moderne hotel til – inklusiv elevatorer, spa, pool og tagterrasse. Rianne, Diego og Damia stod for receptionen og al synlig betjening og fik alt til at virke meget personligt. Maria og Cecilie mente ligefrem at Jesper havde fundet en ny bedste ven i Diego, som har en fortid som sommelier bl.a. i Danmark. Spa’en var til fri benyttelse. Vi skulle bare sige til en time før, så de kunne varme op i saunaen og dampbadet. Ud over at servere et komplet og meget sundt morgenmåltid (hvis man ville) med skiftende lokale specialiteter, så var det også muligt at få drinks serveret. Vi fik en del Aperol Spritz’er mens vi lå ved den lille pool. Vi benyttede spa’en et par gange i løbet af vores ophold. Pigerne bestilte en gang massage, som hotellet arrangerede og havde lokaler til ved siden af spa’en. Et fantastisk hotel som vi gerne kommer tilbage til.

Hotel Forum
En super morgenmad indtages i den lille gårdhave

Ulla og Jesper fortsatte løbeturene om morgenen og fik set nogle af de omkringliggende byer og strande på vejen. Vi besøgte den ene strand et par gange under vores ophold. Stranden, der vistnok hedder Sant Pere, havde fint sand, klart vand med lækker sandbund og lidt større bølger end vi tidligere havde set. Der var en lille bar, udlejning af stole og parasoller og en bruser. En hyggelig lille strand der klart kan anbefales hvis man er i området. Det var nemt at finde og når man kom om formiddagen kunne man nemt finde en parkeringsplads langs vejen.

Morgenturen langs vandet
Sant Pere om morgenen

Mallorca er også ganske bjergrigt og vi satte os for at køre en tur i bjergene for at se og opleve den siden af øen. Vi kørte ad MA-10 fra Pollenca mod Soller. Man skal have god tålmodighed når man kører af de snoede bjergveje, der også bliver brugt flittigt af cykelryttere, der mener at de har førsteret til vejen.

Udsigtspunkt på MA-10 nær Sa Calobra

Vi valgte at tage en afstikker til Sa Calobra, der også skulle være en af de bedre strande på øen. Det skulle helst ske før bustrafikken satte ind, da det ellers kan give udfordringer på de små veje ned mod vandet. Man kan ikke køre helt ned til havnen men skal parkere lidt udenfor byen og derefter gå til stranden, der ligger ved udmundingen af en naturpark. Det var en lang gåtur som blandt andet går igennem et par gangtunneller, hvor der kun er plads til en person af gangen og man går sammen med masser af andre turister med store tasker og rygsække. Da vi kom frem viste det sig at være en meget lille strand bestående af store sten klemt inden mellem to store skrænter. Så vi besluttede hurtigt at vi havde set det vi skulle se og kørte den snoede vej op igen.

Sa Calobra er en populær men overvurderet strand

Vi lavede et kort stop i Soller, hvor vi havde været før, for at spise frokost og derefter fortsatte vi videre mod Deia, som er en lille bjergby med tilsvarende lille havneby og strand. Vi kunne desværre ikke finde et sted at sætte bilen, så vi fortsatte vest på indtil vi kom til Validemossa, hvor vi valgte at køre fra og tage motorvejen tilbage til Alcudia.

Den gamle bydel i Alcudia er meget anderledes end hotelområdet langs den store Alcudia strand. Den gamle bydel ligger bag den oprindelig bymur, som man kan gå på. Det er en klassisk spansk landsby med små gader og mange restauranter, isbutikker, turistbutikker, og en kiosk eller to men ingen natklubber eller diskoteker (heldigvis) så rimelig rolig by.

Strædet ned til vores hotel Forum i Alcudia

Vi kørte også en kort tur nordpå til Port de Pollenca for at tage på en lidt større strand. Det er en lang promenade med restauranter og enkelte spisesteder direkte på stranden. Vi lejede et par parasoler og nogle strandsenge og nød solen, vandet og sandet. Til frokost fandt vi en lille restaurant, Tolos, som serverede god “strand” mad. Og da de samtidig havde flere skærme kørende med sport så var vi ikke i tvivl om at vi skulle komme igen og spise aftensmad når der var fodbold på skærmen.

Den sidste aften ville Jesper gerne se solnedgangen så vi satte kursen mod fyret i Formentor, der er øens nordøstligste punkt. Formentor ligger ca. 30 km fra vores hotel og ad små bjergveje ville det tage ca 1 time. Så langt kom vi ikke da solen allerede var på vej ned så vi stoppede ved et udsigtspunkt ca midtvejs. Desværre var der en del skyer så solen forsvandt bag dem i stedet for horisonten.

Udsigtspunkt på vej til Formentor

Fra udsigtspunktet så vi et tårn som lå højt oppe ikke så langt der fra, så der besluttede Jesper at vi skulle op. Det var en kort kørsel op ad en meget smal og snoet vej og der kom heldigvis ingen modkørende og som det viste sig så var der meget begrænset plads til at vende oppe i nærheden af tårnet. Der var ingen parkeringsplads. Blot nogle nedlagte ejendomme. Mens Ulla og Maria blev i bilen, så gik Cecilie og Jesper det sidste stykke op til tårnet for at få den sidste sol med.

Kan du ane udsigtstårnet i baggrunden?
Desværre kom skyerne i vejen for en flot solnedgang

På vejen tilbage stoppede vi i Port de Pollenca for at spise på Tolos, som vi havde været på et par dage før. Vi betalte 130 euro for alle fire inkl. drinks til pigerne.

Dagen efter pakkede vi bilen og kørte tilbage til Palma, afleverede bilen og tog flyveren hjem til Danmark. Vi var alle enige om at det var en dejlig ø som vi nok skal vende tilbage til. Der er stadig strande og uudforsket områder at besøge.

Andre anbefalesværdige spisesteder i Alcudia:

Sarten Bistro & Bar lige uden for bymuren. Ser ikke ud af meget men lammeburgeren kan klart anbefales. Vi spiste frokost en dag og betalte 65 euro for 4 burger, sodavand og sangria.

Basico Gastrobar midt i den gamle bydel. Anbefalet af personalet på Forum, der også selv kom forbi mens vi spiste der. Risotto’erne kan anbefales. 115 euro for 4 personer med vin, vand og dessert.

Osteria El Patio midt i den gamle bydel. Også anbefalet af personalet på Forum. Diego lavede en seddel til Jesper med vine som kunne anbefales fra deres vinkort. Vi fik dog lejlighed til at prøve vores eftersøgte rose, Twenty Twelve, som er meget lækker. Traditionel italiensk og alt kan anbefales. Vi betalte 110 euro for 4 personer.

Can Polit  på et lille torv med flere restauranter i det gamle Alcudia. Vi spiste tapas til frokost og det kan klart anbefales. Vi betalte 55 euro for 4 personer.

Sa Caseta (nabo til Can Polit). Super pizzaer til både frokost og aftensmad. 55 euro for 4 personer.

Lidt stemningsbilleder fra turen:

Palma

Udsigten mod Palma og katedralen fra en havnemole

Togturen fra Palma til Soller

Der er ikke meget luksus i den gamle togvogn
gennem skov
og over stenbroer
Klar til afgang

Fra finca’en i Porto Cristo

En stor pool hvor vi tilbragte meget tid
MallorcaPortoCristoFinca07
Cille med et af vores medbragte badedyr
Rødvin og oliven ved pool'en
Rødvin og oliven ved pool’en
og løb på de smalle markveje om morgenen

Calo des Moro stranden

Første syn af vandet ved Calo des Moro
MallorcaCaloDesMoro01
Fantastisk klart vand venter forud
MallorcaCaloDesMoro06
men vi var bestemt ikke alene

Alcudia gamle bydel og omegn

Bymursvandring om aftenen
MallorcaAlcudia06
På vej tilbage til hotellet
En del af den gamle bymur
Udsigten på vores morgentur
Udsigten fra en anden morgentur ned mod den turistede del af Alcudia

Bjergtur på MA-10

Udsigtspunkt på vejen
En gammel viadukt ved afkørslen mod Sa Calobra
Det er en længere gåtur fra parkeringspladsen til stranden i Sa Calobra
Men vandet ser lovende ud

Udsigtspunkt på vej mod Formentor

Der er meget stejlt på nordkysten
Maria tjekker lige udsigten ned til vandet
Udsigten mod Formentor
Resterne af den gamle vindmøller på toppen af klipperne
En ukendt herre fanger solnedgangen med en øl ved sin side
En ukendt herre nyder solnedgangen