Santorini sommer 2017

Efter et par meget varme dage i Athen ser vi frem til at skulle ud og blive afkølet på den græske ø Santorini – øen som siges at være afbilledet på 90% af alle græske postkort.

Vi skal sejle derud med morgenfærgen fra Blue Star Ferries og turen tager mere end 7 timer. Det kan gøres hurtigere med en hurtigfærge men indsejlingen til Santorini siges at være noget specielt og man kan ikke være udenfor på hurtigfærgerne. Undervejs lægger færgen til ved øerne Paros og Naxos.

Kortspil under sejlturen fra Athen til Santorini

Vi har billetter til fine, flystole-agtige pladser, som dog er noget større end flystole. Vi har også optaget et bord udenfor så vi kan nyder turen og vejret. Da vi er kommet tidligt ombord benytter  pigerne og Jesper lige tiden til at lukke øjnene lidt indenfor i aircondition og magelige stol. Men så kommer en større gruppe kinesere med alle deres kufferter og de snakker højt. Der er vild forvirring blandt dem med at finde deres pladser og få plads til deres kufferter (som de fleste andre afleverer i et aflåst rum når man kommer ombord). Under turen har vi stor “fornøjelse” af kineserne som tager sindsyg mange selfies undervejs uden hensyntagen til andre passagere.

Som en anden busrute lægger færgen til ved to øer og folk myldrer først af færgen og nye kommer med. Det hele sker på mindre end 15 minutter.

Menneskelig myretue på havnen i Naxos

Indsejlingen til Santorini går forbi byerne Oie og Fira, som ligger som snetoppe øverst på klippeskrænterne. En meget flot syn.

Oia på Santorini set fra færgen

Da vi kommer af færgen må vi indse at hedebølgen ikke kun har ramt Athen men også de græske øer så temperaturen ligger omkring de 40 grader. Heldigvis bliver vi hentet i en minibus med aircondition, som kører os til vores hotel, Abrazo 8 Villas, der ligger i Imerovigli.

Hotellet eller retter de 6 små villaer/lejligheder ligger med udsigt over vandet mod øst modsat vulkan krateret (calderaen) der har givet de stejle klippeskrænter. Det betød at vi havde solopgangen lige for vores fødder.

Udsigten fra vores terasse på Abrazo 8 Villas, Santorini

Solopgang fra vores terrasse på Santorini

Abrazo 8 Villas kan klart anbefales. Belligenheden er god med udsigt over vandet. Det tager 10 min at gå til Imerovigli og 25 min til Fira. En flot morgenmad bliver bragt til døren hver morgen og der er god plads i vores villa (ca 120 m2). I stueplan havde vi et stort soveværelse med aircondition, køkken/stue med spisebord og et badeværelse. I underetagen var stort værelse med to senge og aircondition, et badeværelse og et stor fællesrum. Der er også en stor parkeringsplads til lejebilen, som er et must, hvis man gerne vil rundt på øen.

Der ligger 3-4 byer langs calderaen; Fira (hovedbyen) og Firostefani som ligger i forlængelse af Fira, Imerovigli og Oia.

Firostefani og Fira set fra Imerovigli

En robåd på det tørre

Oia, Santorini

Fira efter solnedgang

I byerne er der mange små, spændende hoteller (og dyre) hoteller på skrænterne. Mange har en pool (mange meget små) og meget lidt privatliv, da det hele ligger så tæt med små stier eller gange imellem bygningerne.

Håber der er rækværk for gæsterne

Der er også mange spændende restauranter som ligger med fantastisk udsigt. Vi spiste på nogle stykker som vi var meget begejstret.

Fira badet i lyset fra solnedgangen set fra vores bord på restaurant Character

Det er bare livet! – familien, mad og fantastisk udsigt på restaurant Character

Vi havde også bestilt på på restaurant Floga i Oia inden vi tog hjemmefra og det fortrød vi ikke. Det var en efterspurgt restaurant med fantastisk mad og god service, selvom pigerne syntes det var lidt for meget. Og så var det billigt når man tager kvalitet, service og beliggenhed i betragtning. Ulla var så begejstret at hun bestilte bord til vores sølvbryllup, der ligger nogle år fremme i tiden.

Vores udsigt fra restaurant Floga i Oia

Der går en vandresti langs calderaen mellem Fira og Oia. Det er en flot men også krævende tur da det går meget op og ned. Ulla og Jesper tog turen frem og tilbage en dag og fik gået ca 18 km.

Ulla kikker ud på aktiviteten i calderaen

Oia, Santorini

Ikonisk udsigt fra Oia

Oia er meget populær blandt turister, der gerne vil fange den smukke udsigt – næsten for en hver pris.

Det er vist ikke alle som forstår en besked

Vi kørte også rundt til andre dele af øen. Vi var på sort lava strand i Perissa og Perivolos, der ligger i forlængelse af hinanden på syd-øst siden. Sort lava sand bliver meget varmt i solen så husk sandaler. Liggestole og parasoler er ofte gratis hvis man spiser på tilhørende strand restaurant. Den røde strand nær Akrotiri er klart overvurderet. Vi troede at vi skulle bade der men endte med at køre igen efter at have set stranden. Den virkede ikke så indbydende, ikke meget plads og så var den overrendt. Se den, men tro ikke at der skal bades.

Vi var også nede på sydspidsen, hvor der ligger et gammel venetisk inspireret fyr. Det blæste en halv pelikan dernede og der er temmelig stejlt, så det var om ikke at komme for tæt på kanten.

Jesper på klipperne ved Akrotiri fyr

Og så mangler der ikke kirker med blå kupler på Santorini. De er overalt – selv midt ud på vandrestien mellem Fira og Oia. Og så er der andre kirketårne som bare skiller sig ud.

Catholic Cathedral Church of Saint John The Baptist i Fira

The Catholic Church of St. Stylianos

ANBEFALINGER:

Lej en bil – ikke nemt at komme rundt på øen uden.

Abrazo 8 Villas (god beliggenhed, rimelig pris, god service, god plads)

Restaurant Floga i Oia (fantastisk udsigt, lokal gourmet mad)

Restaurant Character i Firostefani (fantastisk udsigt, lækker italiensk mad)

Restaurant Ginger Sushi Lounge i Firostefani (ingen udsigt men lækker sushi og steak)

Se den røde strand men forvent ikke en stor badeoplevelse