Florida december 2016

FLORIDA den 22. december 2016 – dag 1

Så prøver vi at holde jul under tropiske himmelstrøg og samtidig fejrer vi Ullas 50 års fødselsdag.

Vi har lejet et hus (Blue Eden) i Fort Lauderdale, hvor vi skal være i en uge. Og vi har fået det fedeste transportmiddel til at transportere os rundt i – en hvid Ranger Rover Sport SE med 340 hk og alt i udstyr.

Blå hytte og hvid slæde – ikke typisk jul

Blue Eden haven

Ullas fødselsdag blev fejret i Miami, hvor vi var inde og se Miami Heat spille mod Los Angles Lakers. Heat vandt 115 – 107 efter at have været bagud det meste af kampen. Det viste sig også at være Miami Heats afskedsceremoni med Shaquille O’Neal – en af de største baskeball spillere igennem tiden. Det var en uventet bonus.

Miami Heat mod Los Angles Lakers

Shaquille O’Neal jersey retirement ceremony

FLORIDA den 23. december 2016 – dag 2

En tur med airboat i Everglades og møde med en alligator

Morgenmaden blev indtaget i huset og formiddagen gik med at gøre os klar til at køre ud til et stort outlet, som ligger på vejen ud til Everglades, hvor vi skulle sejle med airboat (sumpbåd).

Jul i troperne

Sawgrass Mill Mall er et kæmpe outlet med 350 butikker og de sidste dage op til jul kører de med 50% rabat på deres outlet priser, så der var rigtig mange mennesker ud for at sikre sig de sidste julegaver. Vi købte ikke noget ud over insekt forskrækker, da vi skulle ud at sejle i sumpen.

Everglades City ligger ud mod den Mexikanske Golf og på sydsiden af Everglades nationalparken, som er over 6.000 km2 (en syvende del af Danmark). Turen dertil er 150 km ud af en helt lige – som i HELT lige – landevej med græssump på begge sider. Vi ankom til Everglades City Airboat Tours, hvor kaptajn Matt var vores guide den næste time igennem mangrove junglen.

Fischer Poulsen i airboat

Everglades City lever af turister samt fangst af stone crab kløer. Der er en helt unik egenskab ved deres stone crab fiskeri. Man fanger krabberne i fælder og brækker deres ene klo af hvorefter man smider krabberne tilbage i vandet. Krabberne vil derefter udvikle en ny klo og siden hen gå i fælden igen. På den måde undgår man overfiskeri og en bedre balance med naturen.

Selve airboat’en er helt fladbundet og propel drevet så den nemt kan komme rundt i lavvandsområder uden at skade dyrelivet – bortset fra høreskader for den larmer en del. Heldigvis har båden headsets med to-vejs kommunikation så vi kunne tale sammen under turen. Den lille airboat, som vi sejlede med, har en topfart på 65 km/t.

Everglades består af to typer sump, en græssump, som er ferskvandsområde og mangrove jungler, som er saltvandsområde. Mangrove træerne lever i saltvand og udskiller saltet igennem dets blade som visner. Mangrove træerne har meget karakteristiske rødder som minder om ben, der går ned i vandet.

På turen så vi mange forskellige fugle og flere vaskebjørne, som benyttede lavvandet til at finde krebs og andre smådyr, som den ”dypper” i vandet inden den spiser det. Vaskebjørnen har nemlig ingen spytkirtler og vandet gør det nemmere at sluge maden. Men vaskebjørnen tiltrækker også alligatorer og vi var heldig at se en helt tæt på, mens den holdt et meget vågen øje med en vaskebjørn i vandkanten. Sidst på turen var vi også tæt på at se to søkøer, men de blev under vandet, så vi kun lige kunne se deres næsebor, da de skulle trække luft.

En alligator på lur

En sulten vaskebjørn

FLORIDA den 24. december 2016 – dag 3

Fort Lauderdale Beach og alt andet end en traditionel julemiddag

Da det er juleaftens dag har vi besluttet at spise julemiddagen ude, så vi brugte dagen lokalt i Fort Lauderdale. Vi kørte ned til stranden og gik rundt på strandpromenaden, hvor Bentley’er, Ferrari’er, Porscher og andre rigtige biler kørte i en lind strøm – mange hvor føreren havde travlt med at læse sms’er eller være på facetime mens de kørte.

Fort Lauderdale består desuden af mange (kunstige) kanaler, så de mange store huse har direkte adgang til vandet, hvor deres endnu større både ligger. Vi kørte ned ad nogle af de lukkede veje for at glo på husene, som varierede mellem imponerende og helt ude i skoven – ”men har man penge så kan man få.”

Store både (eller skibe) præger kanalerne i Fort Lauderdale

Vi gik også en tur ned ad Las Olas Boulevard som er Fort Lauderdales shopping gade som ligner andre ferie byer med mange gallerier, restauranter og anderledes tøjbutikker. Vi fik nogle store is og tog bilen til et nærliggende indkøbscenter – The Galleria – hvor vi fik gjort nogle småindkøb blandt de mange paniske, sidste minuts juleindkøbs amerikanere. Ingen julestres hos os.

Familien foran snemænd ved Fort Lauderdale Beach

Det viste sig at være helt umuligt at få plads i de 4-5 restauranter, som vi har fået anbefalet. Så vi fandt et Whole Food supermarked, som vi kender fra Californien og som gør sig i økologi og dyrevelfærd, hvor vi købte ind til vores ”klassiske” julemiddag; lime marinerede rejer, store ribeye bøffer, hvidløgsbrød samt lidt grønt.

Da vi kom tilbage til huset var der lige tid til lidt hygge på terrassen før vi kastede os over madlavningen. Og selvfølgelig stod det ned i stænger da Jesper skulle til at grille bøfferne, så det blev til ”vandbøffel”.

FLORIDA den 25. december 2016 – dag 4

Fuld fart på jetskiene i Islamorada, Florida Keys

I planlægningen af vores ferie havde vi talt om at vi gerne ville se the Florida Keys men at turen til Key West ville være for lang (300 km hver vej) og med meget lidt indhold. Selve ø-rækken strækker sig næsten 200 km ud fra det sydligst Florida og ud i den Mexikanske Golf og er forbundet med en to-sporet landevej primært omgivet af vand. Heldigvis havde Ulla og pigerne tænkt kreativt hjemmefra og fundet en god løsning som både inkluderede en smagsprøve på the keys og lidt action – eller rettere – en del action. Så derfor fik Jesper en jetski tur fra Islamorada, en by som ligger ca. 50 km ud af the keys, i fødselsdagsgave. Og jetski turen bookede vi så til denne søndag.

Køreturen til Islamorada var uden problemer. Der var stort set ingen trafik før vi ramte landevejen (highway 1) ved starten af the keys. Alle amerikanerne sad sikkert derhjemme samlet om juletræet og åbnede julegaver. Det var kun turister i lejebiler (åbne sportsvogne) som skulle ud på øerne og som gav trafik på landevejen.

Pigerne klar til jetski safari

Vi havde booket en guidet jetski tur på 1 ½ time, som skulle tage os igennem noget af det fantastisk vand og natur, som the keys byder på. Men inden vi kunne komme afsted skulle Cecilie lige tage et ”duelighedsbevis” og bestå en obligatorisk prøve som er lovkrav for alle under 28 år, hvis de selv skal føre en jetski. Cecilie besvarede de 25 spørgsmål på stranden og fik sit bevis, så hun kunne føre den ene jetski med Maria som passager.

Det blev en tur på næsten 40 km og med hastigheder op i mod 80 km/t når det gik hurtigst. Det blev en krævende tur, da vores guider David og Ryan, valgte at sætte fuld speed på fra starten, da alle i vores gruppe (10 personer og 6 jetski) havde prøvet det før.

Vi kom både igennem åbent vand med bølger, sejlede rundt om og igennem små øer med mangrove skove og mest af alt fik den bare gas over vandet. Jesper fik optaget over en times video af styret på jetskien og vandet som sprøjtede op, så det kan desværre ikke bruges til meget. Men der er kommet et par enkelte godbidder ud af turen.

Efter turen spiste vi frokost på det ”ressort” som jetski udlejningen var en del af. Og mens vi sad med vores drinks på strandpromenaden og nød solen, så spillede de Whams ’Last Christmas’ over højttalerne. Og på det tidspunkt var vi ikke klar over at George Michael var død (R.I.P). Et stort tab for 80’er generationen.

Og mens vi sad og spise så underholdt Ryan med lidt jetski show off for publikum.

Turen hjem foregik ligeså problemløst som udturen. Da Cecilie og Maria aldrig har fået Kentucky Fried Chicken, så stoppede vi på vejen hjem og hankede op i en spand med fried chicken så blev spist tilbage i huset. Og det smagte bedre end jeg kunne huske men vi var også godt trætte på det tidspunkt.

FLORIDA den 26. december 2016 – dag 5

Miami Beach skal naturligvis opleves

Man kan ikke have været i Miami uden at have været i Miami Beach så det brugte vi mandagen på. Vi tog afsted op af formiddagen og vi var åbenbart ikke de eneste som havde fri og som syntes at det var en god ide at tage til Miami Beach. Der var pakket med biler på vejene langs stranden og det var næsten umuligt at finde en parkeringsplads. Selv offentlig parkering ved South Point Park kostede 20 USD. Lidt tilfældigt fandt vi et parkeringshus som lå lige bag Collins Avenue, der er den store færdselsåre i Miami Beach og den med alle butikkerne – så det var ikke parkeringen som endte med at koste mange penge.

Pigerne på Miami Beach

Miami Beach livredder tårn

Klassisk amerikaner bil permanent parkeret foran restaurant i Miami Beach

Vi så lidt af Miami Beach og pigerne fik shoppet lidt igen. Først på eftermiddagen besluttede vi os for at tage op til Lincoln Mall som i virkeligheden er en gå gade med mange butikker og restauranter. Vi spiste en sen frokost og tog en tur op og ned af gaden. Her blev de sidste hårdt tjente kroner omsat til indhold i shopping poser for pigerne.

Lincoln Road Mall

Først på aftenen satte vi kursen tilbage mod Blue Eden men på vejen skulle vi lige omkring en bestemt kæde, hvor Maria kunne få nogle remedier hun gerne ville have. Og det var her at vi kom op at slås med Range Rover’ens navigationssystem. Vi (eller navigationssystemet) havde i hvert fald problemer med tolke ”nærmeste” for vi kunne se at det i hvert fald ikke var på vejen tilbage til huset. Så vi besluttede at droppe indkøbet og tage den direkte vej tilbage.

Aftensmaden bestod af rester fra de foregående dage.

FLORIDA den 27. december 2016 – dag 6

Sidste dag i Florida med afslapning ved poolen

Sidste dag i Fort Lauderdale. Shoppingen var klaret, så vi blev i huset og benyttede os af haven og poolen selvom vandet ikke føltes så varmt. Ulla og Cecilie have også en tid til manicure og pedicure så deres negle kunne tage sig godt ud på resten af turen og imens sørgede Maria for at poolen var fri for blade og andet nedfald.

Jesper tester poolen

Haven var fuld af små firben og en enkelt var blevet spraymalet sammen med hegnet så den var samme grå farve.

Vi valgte at køre tilbage til Lincoln Mall for at spise aftensmad og lige slå et smut forbi et par butikker som vi ikke havde været i dagen før. Og selv Jesper fik handlet lidt i form af to par bukser. Aftensmaden blev indtaget på en argentinsk restaurant – Baires Grill Restaurant – som får gode anmeldelser. Det var en pæn restaurant og en god temperatur indenfor. Ofte har restauranterne en tendens til at køle alt for meget ned, men har var det ok. Vi fik bøf og tun og det var bare i orden så det kan klart anbefales hvis man er på de kanter.

Og på vej tilbage til bilen faldt vi lige over navnet på denne restaurant/cafe:

Cafe Lokum – seriøst?

Vi var tilbage i huset omkring kl. 22 og så var det tid til at pakke for vi skulle være i lufthavnen næste formiddag omkring 10.30.

FLORIDA den 28. december 2016 – dag 7

Farvel til Florida. Hej til Jamaica.

Vækkeuret var sat til kl. 7. Kufferterne var næsten pakket færdige og vi var klar til at tage afsked med Blue Eden efter morgenmaden. Vi havde været gode med vores proviantering for det var ikke mange madvarer vi skulle smide ud. Bilen blev læsset og huset gået igennem inden vi kl. 8.30 satte kursen mod lufthavnen. Vores afgang var først kl 12.40 men vi skulle først tanke og var meget usikre på morgentrafikken selvom bilen gav os adgang til ’express’ sporet på motorvejen. Erfaringsmæssigt ved vi at det er dyrt at tanke på sidste tankstation inden lufthavnen så vi tankede bilen godt op lige efter vi forlod huset og det viste sig (igen) at være en god ide. Benzinen i lufthavnen var 1 USD dyrere per gallon (3,50 USD/Gallon = 6,47 kr/l) end hvad vi tankede for (2,57 USD/Gallon = 4,75 kr/l).

Der var ingen trafikale problemer og det var smertefrit at aflevere vores SIXT lejebil så vi var klar til at aflevere kufferter 1 time og 15 min. efter vi var taget fra huset.

Indtjekning og sikkerhed var hurtigt klaret så vi var i god tid til vores flyver mod Montego Bay, Jamaica.