Barcelona sommer 2016

Barcelona, 10. juli – 15. juli 2016

Sen eftermiddags afgang fra København til Barcelona. En frisk taxa tur til lejligheden som ligger lige ved Girona metro stationen.

En smal, stejl opgang med en lille elevator, som alle kufferter blev sendt op med. Lejligheden har to soveværelser med dobbelt senge og badeværelser. Der er vaskemaskine, opvasker, oven, fjernsyn, internet, to franske altaner og aircondition i alle rum. En ny-renoveret lejlighed med rigtig god beliggenhed. To minutters gang til metro, to bagere og et stort supermarked med en fiskeafdeling, som en fiskehandler ville misunde. Der er 10 min. med metroen til stranden og man kan gå til den store handelsgade Passeig de Garcia på 15 minutter.

Første dag gik på Passeig de Garcia og et smut til Park Güell, som er et af Gaudi’s store ”værker”. Fra parken er der god udsigt over Barcelona og vandet. Om aftenen gik vi ifølge Maria flere 100 kilometer for at komme frem til en tapas restaurant, som vi gerne ville besøge, Paco Meralgo. Vi var dødheldige at få 4 pladser ved baren for det er et meget eftertragtet sted, hvor man nok skal reservere et bord for at få plads. Maden var super og prisen langt under hvad man kunne forvente.

Tirsdag var stranddag. Vi lejede fire liggestole og to parasoller for den nette sum af 60 Euro (!) men så havde vi dem også hele dagen. Vandet var fint til at starte med men hen på eftermiddagen var der en del affald i vandkanten og det var ikke særlig spændende at skulle i gennem.

Stranden i Barcelona

Aftensmåltidet blev indtaget på legendariske Los Carasole. En historisk restaurant, som går tilbage til 1835 og som har haft besøg af utallige berømtheder. Det er en sjov restaurant med mange rum. Og man skal igennem køkkenet for at komme ind i restauranten. Maden var ok men ikke pengene værd.

Onsdag tog vi ned på Ramblaen og ville ind på La Boqueria, som er et stort marked, for at se på friske råvarer og opleve stemingen. Der var så mange mennesker så vi vendte om i indgangen. Senere tog vi ind på et mindre marked, som ligger lige bag ved lejligheden og købte ind til aftensmad. Efter Ramblaen gik vi ned til havnen og det indkøbscenter, som ligger der. I havnen lå to af verdens dyreste yachts – Radiant og A – som begge koster i omegnen af 250-300 mio. USD. Aftensmaden tilberedte vi selv med varer som vi havde købte på markedet – kylling og kroketter med forskellige indhold.

A, en af verdens dyreste yachts, designet af Philippe Starck

Radiant, en af verdens største og dyreste yachts

Torsdag skulle vi tidligt op for vi havde billetter til at komme ind i Basilica La Sagrada Familia – Barcelonas stolte varetegn tegnet af Gaudi og som er Spaniens største turistattraktion. Det er en kirke, som påbegyndtes i 1883 og forventes færdig i 2026. Gaudi stod selv i spidsen for byggeriet indtil hans død i 1926. Det er en imponerende kirke, hvor intet er overladt til tilfældighederne. Der er en historie bag alle detaljer. Efter en audio guided tur igennem kirken skulle vi op i et af de mere end  100 m. høje tårne (det centrale og højeste tårn er under opførsel). Fra toppen af tårnet og ude på nogle af de små broer, som forbinder de enkelte tårne, er der udsigt over Barcelona og vandet.

Ulla og Jesper foran La Sagrada Familia

Om aftenen tog vi ned i den gamle del af Barcelona for at spise. Og som altid når man er på jagt efter en restaurant, så er det svært at finde eller beslutte sig for en. Vi valgte lidt tilfældigt Vitae. Restauranten havde live musik – en spansk guitar spiller som spillede flamingo musik (og lidt for højt til en restaurant). Der var kun gang i 4 borde, så der var ikke specielt travlt den aften. Efter at vi havde bestilt, så måtte vi ”rykke” flere gange for vores 2 glas vin. Maden var ok men de kom med en forkert paella til at starte med. Så vi måtte vente på at de fik tilberedt den rigtige. Vi morede os lidt over deres uheldige forsøg på at levere en service, men vi gav dem stor anerkendelse for deres forsøg. Vi morede os ligeledes over musikerens tålmodighed og vedholdenhed med så begrænset et publikum. Så selv om det ikke var en kulinarisk succes så havde vi en sjovt aften alligevel.

Fredag tog vi afsked med Barcelona for at sætte snuden mod Peniscola i en lejet bil. Men først skulle vi ned til havnen, hvor der skulle købes solbriller. På vejen tilbage var broklappen oppe da en masse sejlskibe der deltog i en regatta skulle igennem. Det tog 20 min. før alle skibe var igennem og broklapperne blev forbundet. Vi hentede alle vores kufferter i lejligheden og satte snude mod biludlejningsbureauet, som havde en Golf klasse bil ventende. De mente dog at vores store kufferter nok ville blive en problem, så de hankede op i en række bilnøgler og gik med over til bilparken for at se om det kunne være i bilen. Der var ikke en chance for at kufferterne kunne være i den bil, som vi havde bestilt, så ”desværre” endte vi med en BMW 520d med alskens udstyr. Vi måtte dog slippe lidt ekstra for bilen men det var det hele værd.